De fusie- en overnameovereenkomst tussen Ssangyong Motor en Edison, die op 10 januari 2022 tot stand gekomen was, is vanaf vandaag niet meer geldig

  • Edison voldoet niet aan zijn verplichting om het overnamesaldo uiterlijk op 25 maart te storten
  • SsangYong moet meer concurrerende investeerders zoeken en binnen de wettelijke termijn nieuwe saneringsplannen voorleggen

Ssangyong Motor had zijn rehabilitatieplan op 25 februari ingediend, en volgens de beschikking van de rechtbank moet dit plan op 1 april tijdens een vergadering van de schuldeisers goedgekeurd worden. Ook moest Edison volgens het overeengekomen plan op 25 maart een aanbetaling doen. Edison heeft echter verzocht om uitstel van de bewuste vergadering, zonder aanbetaling van het overeengekomen bedrag.

Ssangyong Motor heeft besloten niet in te gaan op het verzoek (tot uitstel) van Edison teneinde de belangen van alle verbonden schuldeisers te behartigen en het momentum voor een (nieuwe) fusie- en overnameovereenkomst niet te verliezen.

Ssangyong Motor bevindt zich vandaag in een merkelijk betere situatie dan in juni 2021, toen de fusie- en overnameovereenkomst werd aangekondigd:

  • Toen was de toekomst van J100 – een nieuwe C-SUV die iets groter is dan de huidige Korando – onzeker. Vandaag is de auto klaar om in juni 2022 in productie te gaan.
  • De lancering van Korando e-Motion en de ontwikkeling van nieuwe modellen was in juni 2021 nog toekomstmuziek. Vandaag is e-Motion een feit en is U100 – de elektrische variant van J100 – in volle ontwikkeling in samenwerking met BYD.
  • Intussen staat ook het nieuwe CKD-project (Complete Knocked Down assemblage fabriek) voor Saoedi-Arabië klaar om van start te gaan.
  • De overschakeling naar een dubbele productieshift vanaf juni staat eveneens in de steigers, want de hogere marktvraag heeft al tot meer dan 13.000 backorders geleid.
  • Leveranciers hebben beloofd onderdelen te blijven leveren.

Deze nieuwe feiten zetten SsangYong Motor vandaag in een veel sterkere positie dan in juni 2021 om op zoek te gaan naar een nieuwe investeerder.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over SsangYong Motors Middle Europe

 

KGM zag in 1954 het levenslicht als gespecialiseerde terreinwagenbouwer en is daarmee de oudste autofabrikant van Korea. De voorbije 60 jaar is het merk uitgegroeid tot een wereldspeler met een volledig gamma SUV’s en vrijetijdsvoertuigen.

KGM breidt zijn internationale aanwezigheid uit met een klantgericht management als hoeksteen. Het bedrijf brengt zijn SUV’s aan de man via 1.650 verkooppunten verspreid in 115 landen. Na West-Europa en Zuid-Amerika zette het merk ook voet aan wal in groeilanden als China en India. KGM boort vandaag ook nieuwe markten aan in Centraal-Amerika, Oost-Europa, Zuidoost-Azië en Afrika.

In Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) – de voormalige Sovjetunie – kan KGM rekenen op een distributienet van zo’n 700 dealers in 32 landen, waaronder de Benelux, Bulgarije, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het bedrijf ondersteunt zijn aanwezigheid met een Europees onderdelendistributiecentrum in Nederland en een Europees hoofdkwartier in Frankfurt, dat de snelgroeiende activiteiten van het merk in Europa actief ondersteunt.

Voor bijkomende informatie over KGM en zijn producten kunt u surfen naar KG MOBILITY (kg-mobility.com).

Neem contact op met

Pierstraat 229 2550 Kontich

+32 3 450 04 00

info@ssangyong.be

www.kgm.be