KGM viert Europese productiestart Torres EVX
KGM, de gloednieuwe merknaam waaronder de Zuid-Koreaanse autobouwer SsangYong binnenkort ook in ons land zal opereren, heeft de Europese productie opgestart van zijn langverwachte Torres EVX. De Benelux lancering van de 100% elektrische top-SUV staat gepland voor het eerste kwartaal van 2024.
"Dit is een spannende dag voor KGM, nu we beginnen met de productie van ons eerste volledig elektrische voertuig, de Torres EVX," zei voorzitter Kwak Jae-sun. "De EVX is de eerste van de vele volledig elektrische voertuigen die KGM in de komende jaren zal produceren. Daarnaast werken we aan ons doel om een toonaangevende speler in duurzame mobiliteit te worden en om de uitstoot van voertuigen en activiteiten te blijven verminderen.”
De EVX wordt gebouwd in de fabriek in Pyeongtaek, in Zuid-Korea, waar ook de voertuigen met verbrandingsmotor van de band rollen. Het is de allereerste vrucht van KGM’s industriële samenwerking met wereldwijd EV-koploper BYD, waaraan de Torres EVX zijn onderhuidse batterijtechnologie te danken heeft. Zo zal de nieuwe EVX beschikken over een 73,4 kWh grote LFP-batterij, waaruit de 4,71 meter grote SUV een gecombineerde WLTP-actieradius van 462 kilometer weet te puren.
Grote (EV)X-factor
Naast de onmiddellijk in het oog springende ‘Powered by Toughness’-designtaal, waarmee KGM op visueel vlak wil onderstrepen dat het merk een gloednieuw tijdperk is binnengestapt, schermt de Torres EVX ook met een aantal indrukwekkende cijfers om zijn Europese ambities kracht bij te zetten.
Naast een riante zit- en beenruimte voor de vijf inzittenden biedt de Torres EVX bijvoorbeeld ook een koffervolume van maar liefst 703 liter, waardoor de Torres EVX zich opwerpt als één van de ruimste elektrische SUV’s op de markt. Verder onderscheidt de Torres EVX zich ook van zijn concurrenten op vlak van (snel-)laadcapaciteiten: een oplaadbeurt van 10 tot 80% neemt aan een HPC-charger (High Power Charger) slechts 28 minuten in beslag.
Nog op technologisch vlak pakt de Torres EVX uit met V2L-functionaliteit (Vehicle-2-Load), terwijl het interieur gekenmerkt door een Panoramic Dual Display met een totale oppervlakte van 24,6 inch. Al deze zaken zullen overigens tot de standaarduitrusting behoren, net als geavanceerde rijhulpsystemen zoals automatisch remmen in noodgevallen, rijstrookassistentie en adaptieve cruise-control. De exacte prijzen van de Torres EVX zijn nog niet bekend, de Belgische invoerder Astara verwacht die te kunnen bekendmaken in januari.
Fotogallerij