New Tivoli
PERSINFO LANCERING SEPTEMBER 2019
SSANGYONG VERNIEUWT TIVOLI
- MODERNE TECHNOLOGIE, NIEUWE MOTOREN EN AANGEPAST DESIGN
- SSangYong Tivoli krijgt tussentijdse facelift
- LED verlichting en een strakker uiterlijk maken het verschil
- Nieuwe 1.5 turbobenzinemotor levert uitstekende prestaties
- 1.6-dieselmotor is conform Euro 6d evap
- Nieuw modern infotainment met Apple Carplay en Google Android Auto
- Radiatorrooster en koplampen met specifiek SsangYong-design
- Digitaal instrumentenpaneel 10,25"
Na een carrière van bijna vijf jaar, ondergaat de succesvolle SsangYong Tivoli een eerste facelift die vanaf september 2019 beschikbaar is bij de dealers. Er komt een strakker en meer dynamisch design dat meteen herkenbaar is door de nieuwe snuit met de LED-koplampen en het vernieuwede SsangYong-radiatorrooster dat zijn intrede maakt op het volledige gamma. Het meest compacte SUV-model binnen het SsangYong-gamma heeft ook recht op nieuwe motorisaties die krachtiger en zuiniger zijn, maar bovenal voldoen aan de strengste emissienormen. Verder komt er nog een hertekend interieur met een digitaal instrumentencluster en moderne connectiviteit. Tot slot voorziet SsangYong een breed aanbod rijhulpmiddelen zodat de Tivoli één van de veiligste wagens in zijn segment is. Deze SsangYong past in het B-segment en ontmoet op zijn pad concurrenten zoals de VW T Roc, de Hyundai Kona en de Opel Crossland. Ondanks de riante uitrusting van de Tivoli maakt hij nog steeds het verschil met zijn onklopbare prijs. Er is al een Tivoli vanaf €15.490.
Design & comfort
- Sportievere koetswerkstijl
- Nieuwe neus en achterkant met scherpere lijnen
- LED verlichting voor en achter
- Aangepast interieur met digitaal instrumentencluster
- Premium uitrustingsmogelijkheden
De Tivoli krijgt een “brand new” uiterlijk dat qua vormtaal perfect aansluit bij de overige recent gelanceerde producten uit de SsangYong portfolio. Dat merk je vooral aan het nieuwe radiatorrooster met matzwarte elementen dat voor het eerst te zien wat op de Rexton en inmiddels ook wordt gebruikt op de Korando. Voortaan siert het ook de neus van de Tivoli. De vernieuwde Tivoli herken je meteen aan de volledig hertekende snuit waarbij de bumper, de lichten en de motorkap grondig werden aangepast. De nieuwe generatie oogt dynamischer omwille van het strakkere lijnenspel en het gebruik van (optionele) LED koplampen. Ook achteraan zorgt de hogere bumperlijn in combinatie met de vernieuwde achterklep voor een trendy look. De lichtunits maken eveneens gebruik van LED-technologie zodat de Tivoli ook in het donker duidelijk herkenbaar is.
Het vernieuwde interieur krijgt een horizontale layout die een veilig en ruimtelijk gevoel biedt. De centrale console oogt overzichtelijk en de bedieningselementen staan ergonomisch opgesteld. Het zitvlak van de stoelen heeft een verbeterd profiel en de op de topversie hebben deze stoelen niet alleen verwarming, maar ook een ventilatiefunctie. Zelfs bovenop het dashboard maakt men gebruik van hoogwaardige bekledingsmaterialen die een bijzonder kwalitatieve indruk maken. Tot slot springt het digitale tellercluster in het oog. De gebruiker kan verschillende profielen kiezen voor het 10,25 inch display.
Tot slot biedt de Tivoli een groter handschoenkastje waar een 13” laptop in past en in de bekerhouders van de deuren past een fles van 1,5 liter. De koffer is bovendien één van de grootste in het (B-)segment met een volume van 393 liter.
Veiligheid en rijhulpmiddelen
- Zeven airbags, met inbegrip van een knieairbag voor de bestuurder
- Geavanceerd noodremsysteem (AEBS) met camera en radar
- Lane keep assist (spoorassistent)
- Safety distance alert (waarschuwing voor veiligheidsafstand)
- Dodehoekdetectie
De vernieuwde Tivoli biedt heel wat extra’s op vlak van veiligheid. Voor het koetswerk en de veiligheidsstructuur maakt de constructeur nog meer gebruik van ‘high strength’ staal. Het subframe vooraan werd eveneens stijver, wat het rijdynamisme ten goede komt en extra veiligheid biedt bij een potentieel frontaal impact.
Verder geniet de Tivoli over een breed gamma geavanceerde rijhulpsystemen dat in deze prijsklasse uitzonderlijk uitgebreid is. De compacte SUV biedt onder meer een noodremhulpsysteem (AEBS), een actieve spoorassistent, een waarschuwing wanneer men te dicht bij een voorligger rijdt en een systeem dat de bestuurder attent maakt op mogelijke frontale aanrijdingen. Tot slot wordt de waakzaamheid van die bestuurder gevolgd door de vermoeidheidsassistent en de SAPHIRE topversie heeft bovendien recht op een dodehoekassistent die in- en uitvoegen veiliger laat verlopen.
Aandrijving
- Nieuwe 1.5 T-GDI turbobenzinemotor
- 1.6 E-XDI turbodieselmotor
- CNG-versie wordt ontwikkeld
- 2- of vierwielaandrijving
- Aisin zestrapsautomaat
De belangrijkste vernieuwingen van deze facelift zitten onder de motorkap. De bestaande diesel en de 1.6 benzinemotor worden vervangen door nieuwe motorisaties die niet alleen betere prestaties leveren, maar eveneens zuiniger én schoner zijn. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d norm. De nieuwe motoren worden ook met aangepaste motorsteunen in het koetswerk gemonteerd, waardoor de wagen nog comfortabeler wordt omdat trillingen niet doordringen tot het interieur.
De 1.6 E-XDI turbodieselmotor meet 1.597 cc en levert 136 pk bij 4.000 t/min. Hij biedt ook heel veel trekkracht vanaf lage motorregimes (tot 320 Nm bij 1.500 t/min) en stoot amper 146g CO2 WLTP uit per km.
De 1.5 T-GDI turbobenzinemotor heeft een rechtstreekse brandstofinspuiting waardoor hij veel vermogen met een laag verbruik verzoent. De soepele viercilinder meet 1.497 cc en levert 163 pk bij 5.500 t/min bij een maximumkoppel van 280 Nm dat beschikbaar is tussen 1.500 en 4.500 t/min. De CO2-uitstoot bedraagt 164 g/km WLTP.
Zowel de diesel- als de benzinemotor worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar zijn optioneel beschikbaar met een zestrapsautomaat van Aisin-origine.
Beide motorisaties zijn bovendien leverbaar als vierwielaandrijver, een mogelijkheid die steeds minder concurrenten aanbieden in het B-segment. Het gaat om een reactief systeem dat de aandrijfkracht automatisch verdeelt over beide assen. Via de elektrisch inschakelbare lock-functie is er bij lage snelheid een 50-50 verhouding mogelijk. De benzineversies hebben een (geremd) sleepvermogen van 1 ton en de dieselvarianten mogen tot 1.500 kg trekken.
Op termijn plant SsangYong tevens een CNG (compressed natural gas) versie op basis van de nieuwe 1.5 turbomotor op benzine. Het systeem is momenteel in ontwikkeling. Een exacte lanceringsdatum is er nog niet.
Uitrusting & specificaties
De Tivoli is - typisch SsangYong - beschikbaar in de meest uiteenlopende configuraties: (benzine, diesel, manueel, automatisch 2- of vierwielaandrijving). De vernieuwde Tivoli kan geleverd worden in vijf uitrustingsniveaus. De ‘Crystal’ instapversie biedt onder meer 6 airbags, noodremfunctie, actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsassitent. Vanaf ‘Amber’ is er ook een manuele airco, een knieairbag en alu velgen en connectiviteit met Apple Carplay en Google Android Auto. De ‘Quartz’ voegt er een TomTom navigatiesysteem, verwarmde stoelen en LED richtingaanwijzers aan toe. De ‘ONYX’ verwent zijn gasten met een (TPU-) lederen interieur, een dual zone airco en zelfs een verwarmd stuur en hij rijdt op lichtmetalen 18-duimsvelgen. De ‘SAPPHIRE’ topversie zorgt voor optimale veiligheid met dodehoek assistent, LED koplampen en een digitaal instrumentenpaneel.
Vanaf het ‘Amber’ afwerkingsniveau heeft de klant ook toegang tot Apple Carplay en Google Android Auto. Door deze connectiviteit kan men de apps die op de gelinkte smartphone staan ook op het grote geïntegreerde aanraakscherm op de middenconsole consulteren en gebruiken.
Prijzen en technische fiche
CATGAMB1909NL.pdf
PDF - 3.7 Mb