Nieuwe Korando
Nieuwe generatie Korando staat vanaf de herfst 2019 bij de dealer
- C-segment-SUV met nieuwe eigentijdse look, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant
- Uitgerust met de jongste hightech elektronische veiligheidssystemen
- Nieuwe 1.5-turbobenzinemotor en 1.6-dieselmotor (Euro 6d)
- Leider in zijn segment op het vlak van zitruimte achterin
- Radiatorrooster en koplampen met specifiek SsangYong-design
- Vanaf eind 2020 volgt een 100% elektrische versie
SsangYong lanceert de vierde generatie Korando. Deze gloednieuwe SUV past in het C-segment en het is de vierde telg van het SsangYong SUV-gamma die het vernieuwende design krijgt. Hij wordt boven de Tivoli en de XLV (beide B-segment) gepositioneerd en is compacter dan de grotere en eveneens recente Rexton. De nieuwe Korando was voor het eerst te zien was op het salon van Genève van 2016. Hij komt in de herfst van 2019 op de Europese markt en in de loop van 2020 volgt een volledig elektrische versie die is afgeleid van de e-SIV-conceptcar.
De nieuwe Korando treedt aan in een bijzonder competitief segment en biedt een alternatief voor onder meer de Nissan Qashqai, de Renault Kadjar of de Hyundai Tucson. SsangYong maakt ook bij dit model het verschil met zijn concurrenten dankzij een niet te kloppen prijs in verhouding tot de geboden uitrusting, want er is al een nieuwe Korando vanaf 20.990 euro.
Design & comfort
- Volledig nieuwe koetswerkstijl
- Eigentijds maar uitzonderlijk praktisch
- Langer, breder, lager en met een langere wielbasis dan de vorige Korando
- Ruim, met meer hoofd- en zitruimte achterin dan zijn dichtste rivalen
- Hightech premium interieur
De gloednieuwe Korando gebruikt de revolutionaire vormtaal die voor het eerst werd gebruikt op de Tivoli in 2015 en ook op de grotere Rexton te zien is.
De Korando krijgt een volledig nieuw uiterlijk en maakt vooraan gebruik van de nieuwe SsangYong-look, waarbij afgeronde vormen plaats ruimen voor sterk gesculpteerde lijnen op de flanken. Ook de full Led koplampen en de geraffineerde lichtunits met ledtechnologie achteraan geven de wagen een duidelijke identiteit.
De nieuwe Korando is langer, breder en lager, en heeft een grotere wielbasis (2.650 mm) die voor extra comfort zorgt. Hij meet 4.410 millimeter, is 1.830 millimeter breed en is 1.675 millimeter hoog. De koffer slikt 551 liter en wanneer de achterbank wordt neergeklapt biedt hij 1.248 liter bagageruimte. SsangYong voorziet extra hoofdruimte en ook achteraan is de Korando groter dan zijn rivalen. Het interieur biedt technologie die we uit het premiumsegment kennen zoals het 10,25 inch grote digitale instrumentenpaneel dat standaard is vanaf het Onyx afwerkingsniveau. Tussen de digitale tellers kan men ook de (TomTom) navigatiekaart weergeven. Op het centraal gemonteerde 9,2 inch aanraakscherm kan men het geconnecteerde infotainmentsysteem bedienen dat over een DAB+ radio beschikt en compatibel is met Google Android Auto of Apple Carplay. De voorstoelen zijn in vier richtingen verstelbaar en hebben een lendensteun voor extra comfort. In het interieur kan men tevens de kleur van de sfeerverlichting aanpassen en er komt en een slimme kofferklep die elektrisch opent.
Veiligheid en rijhulpmiddelen
- Zeven airbags, met inbegrip van een knieairbag voor de bestuurder
- Geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen (ADAS)
- Geavanceerd noodremsysteem (AEBS) met camera en radar
- Lane keep assist (spoorassistent)
- Front vehicle start alert (waarschuwing bij vertrekkende voorligger)
- Safety distance alert (waarschuwing voor veiligheidsafstand)
- Driver attention alert (waarschuwing bij afgeleide bestuurder)
- Intelligent adaptive cruise control (Intelligente adaptieve snelheidsregelaar)
- Blind spot detection, lane keep assist en rear cross traffic alert met automatic brake activation (Dodehoekwaarschuwing, spoorassistent en waarschuwing voor dwarsverkeer achteraan met autonome remfunctie)
De Korando behaalde zopas vijf sterren op de EURO NCAP tests, de best mogelijk score met een percentage van 88% voor bescherming van volwassen inzittenden en 85% voor kinderen. Wat betreft voetgangersbescherming scoort het model 68%. Hij heeft een zelfdragend koetswerk en het platform behoort tot dezelfde familie als dat van de Tivoli. Vooraan zitten McPherson verpoten en voor de achteras monteert men een multilink-as die dynamisme combineert met rijcomfort.
De Korando biedt een breed scala van passieve en actieve rijhulpsystemen dat niet moet onderdoen voor tal van Europese SUV-modellen uit het C-segment. Het interieur telt 7 airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder, wat de Korando tot één van de veiligste auto’s in zijn segment maakt.
De geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen van de Korando omvatten onder meer een noodremhulpsysteem (AEBS) dat werkt met camera en radar. Verder is er een spoorassistent, een waarschuwing wanneer de voorligger vertrekt, waarschuwing voor veiligheidsafstand, waakzaamheidsassistent, een intelligente en adaptieve snelheidsregelaar en een grootlichtassistent. Tot slot is er dodehoekwaarschuwing, spoorassistent en waarschuwing voor dwarsverkeer achter de wagen. Deze 3 systemen bieden een autonome remfunctie wanneer de bestuurder na een waarschuwing zelf niet remt.
Aandrijving
- Nieuwe 1.5 GDI turbobenzinemotor
- 1.6 turbodieselmotor
- CNG-versie wordt ontwikkeld
- EV komt later
- 2- of vierwielaandrijving
Vanaf de lancering voorziet SsangYong een 1.6 dieselmotor en een nieuwe 1.5 turbomotor op benzine (die in de loop van november 2019 beschikbaar zal zijn). De Belgische invoerder ontwikkelt ook een CNG-versie die op een later tijdstip zal worden gecommercialiseerd en eind 2020 wordt eveneens een volledig elektrisch versie verwacht. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d norm.
De 1.6 E-XDI turbodieselmotor haalt uit een cilinderinhoud van 1.597 cc een vermogen van 136 pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 324 Nm vanaf 1.500 t/min bij een CO2-emissie van 149 g/km (WLTP). De 1.5 T-GDI turbobenzinemotor beschikt over een rechtsreekse brandstofinspuiting om het verbruik te drukken. De viercilinder meet 1.497 cc en levert 163 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 280 Nm tusen 1.500-4.500 t/min. De CO2-uitstoot bedraagt 171 g/km (WLTP).
Zowel de diesel- als de benzinemotor zijn optioneel beschikbaar met een zestrapsautomaat van Aisin-origine.
De vierwielaandrijving verdeelt het vermogen optimaal tussen voor- en achteras in functie van weg- en de weersomstandigheden. Zo is er steeds voldoende tractie, wat de stabiliteit en de dynamische prestaties ten goede komt.
Uitrusting & specificaties
De nieuwe SsangYong Korando is beschikbaar in de meest uiteenlopende configuraties. Zowel de benzine- als de dieselmotor zijn beschikbaar met manuele zesbak of zestrapsautomaat en elke motor en transmissie is bovendien leverbaar met voor- of met vierwielaandrijving.
De nieuwe Korando kan geleverd worden in vijf uitrustingsniveaus. De ‘Crystal’ instapversie biedt onder meer 7 airbags, noodremfunctie, actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsassitent, LED dagrijlichten en een manuele airco. Vanaf ‘Amber’ zijn er verwarmde stoelen, parkeersensoren rondom met achteruitrijcamera en connectiviteit met Apple Carplay en Google Android Auto. De ‘Quartz’ voegt er een TomTom navigatiesysteem, verwarmd stuur, keyless entry en een startknop aan toe. De ‘ONYX’ verwent zijn gasten met een half (TPU-) lederen, half stoffen interieur, een digitaal instrumentenpaneel en sfeerverlichting. De ‘SAPPHIRE’ topversie zorgt voor optimale veiligheid met dodehoekdetectie, LED koplampen en een lederen interieur met geventileerde stoelen vooraan.
SsangYong blijft zijn roots ook trouw door een SUV te bouwen die meer biedt dan de ‘fysieke suggestie’. De constructeur heeft ruim 60 jaar ervaring met SUV’s en vierwielaandrijving. Daarom is deze nieuwe Korando zowel met voor- als met vierwielaandrijving leverbaar. Dankzij deze technologie verteert een Korando zonder verpinken een stukje offroad en klanten die op zoek zijn naar sleepvermogen worden op hun wenken bediend want de dieselversie met automaat mag tot 2 ton trekken.
SsangYong biedt andermaal aantrekkelijke prijzen en een bijzonder volledige uitrusting, ook en vooral op vlak van veiligheid. Precies door deze aanpak kan de optielijst erg kort blijven met accessoires als metaalkleur (€ 500), elektrisch open dak (€ 990) en een gemotoriseerde achterklep (€ 490) als voornaamste extra’s. De basisversie op benzine kost € 20.990, dieselen kan vanaf € 23.990 en een vierwielaangedreven Korando koop je al voor € 28.990. Deze prijzen zijn bijzonder competitief op de markt.
SsangYong klanten genieten bovendien zeer uitgebreide garanties. De constructeur biedt een fabriekswaarborg van 5 jaar of 100.000 km (wat het eerst wordt bereikt). De klant krijgt eveneens vijf jaar pechverhelping in België en Europa.
Prijzen en technische fiche
CATGAMB1909NL.pdf
PDF - 3.7 Mb