SSANGYONG REXTON MY 2021
SsangYong lanceert vernieuwde Rexton
- Rexton maakt comeback als topmodel met vijf- en zevenzitter
- Nieuwe dieselmotor levert meer vermogen en is zuiniger (202 pk, 441 Nm)
- Comfortabele achttrapsautomaat met shift-by-wire technologie
- Veilige vierwielaandrijving met sperdifferentieel
- Bijkomende uitrusting met digitaal tellercluster (12,3 inch), adaptieve cruise control en inductieve smartphonelader
- Lancering maart 2021
SsangYong herlanceert eerstdaags de Rexton, het topmodel binnen de SsangYong-range die in 2020 tijdelijk uit het gamma verdween en enkel beschikbaar bleef als lichte vrachtwagen. Dankzij een nieuwe 2.2 dieselmotor is de grote, luxueuze SUV andermaal conform aan de heersende emissienormen. De eerste generatie Rexton kwam in 2001 op de markt en werd in 2017 vernieuwd. De nieuwe versie die we vandaag zien, is gebaseerd op de Rexton die in 2017 werd gelanceerd maar kreeg – vroeger dan gepland – een grondige update die zowel de look, het interieur, de uitrusting als de motorisatie omvat. De nieuwe Rexton is meteen bestelbaar en is te koop vanaf 39.490 euro .
NIEUWE LOOK
Uiterlijk is de nieuwe Rexton meteen herkenbaar aan het brede en aangepaste radiatorrooster met honingraatmotief. Er komen smalle full ledkoplampen met individuele projectorlampen en dagrijlichten in de vorm een ledstrip en geïntegreerde richtingaanwijzers. De hertekende voorbumper maakt het verschil met horizontale lijnen en twee elementen op de zijkanten die het centrale gedeelte omvatten. Achteraan vallen de nieuwe lichtunits op die dezelfde smalle lay-out delen met de koplampen. Ze maken eveneens gebruik van ledtechnologie en de vernieuwde richtingaanwijzers werken eveneens met spaarzame led diodes. De achterbumper krijgt een minimalistische en luxueus ogende vormgeving dankzij verfijnde elementen zoals de dubbele en horizontaal gevormde uitlaatsierstukken.
COMFORTABELER INTERIEUR
De nieuwe versie biedt andermaal een riante uitrusting aan een bijzonder scherp tarief, en dat is één van de voornaamste troeven van de SsangYong ten opzichte van zijn concurrenten in dit segment. Zelfs de standaardversie is al zeer volledig uitgerust en krijgt bovenop de bestaande afwerking een navigatiesysteem met bluetooth communicatiemogelijkheden én een verwarmd stuurwiel. De Rexton zal voor het eerst ook beschikbaar zijn met een digitaal tellercluster (12,3 inch) en een inductieve smartphonelader. Het digitale dashboard kan de bestuurder ook personaliseren door te kiezen tussen verschillende ‘screen modes’ met klassieke wijzerplaten of numerieke voorstellingen. Op de centrale console worden de bekerhouders naast de versnellingspook ingeplant, wat een stuk ergonomischer is. Boven het vak van die bekerhouders komt ook een roldeksel zodat je het ook als opbergvak kan gebruiken. Verder is de achterbank aangepast met het oog op meer zitcomfort door het zitvlak iets de verhogen. Ook de lengte van het zitkussen werd langer om bij lange ritten de passagiers meer ondersteuning te bieden. Afhankelijk van de gekozen versie biedt de Rexton vijf of zeven zitplaatsen. Bij die laatste versie wordt een derde zetelrij met twee inklapbare zitplaatsen voorzien.
NIEUWE AANDRIJFLIJN
Eén van de voornaamste nieuwigheden is de 2.2 liter grote viercilinder dieselmotor die voldoet aan de Euro 6d (step 2) emissienorm. De viercilinder turbomotor is bijzonder krachtig met een vermogen van 202 pk (+15 pk). Even belangrijk is de trekkracht die de dieselmotor levert en de 441 Nm (+20 Nm) aan koppel komt bovendien al vrij vanaf 1.600 opm, waardoor toerentallen én verbruik laag blijven. Deze motor wordt altijd aan een achttrapsautomaat gekoppeld die perfect inspeelt op de karakteristieken van de motor. Door optimaal gebruik te maken van de beschikbare trekkracht, blijven de motorregimes laag, wat ook het geluidscomfort in het interieur ten goede komt. De transmissie werd eveneens vernieuwd en de behuizing is opgebouwd uit één element, wat het gewicht reduceert. Verder werd alles in het werk gesteld om de interne wrijving te beperken en de transmissie met acht versnellingen wordt elektronisch aangestuurd via ‘shift by wire’ technologie.
LUXUEUS WERKPAARD
De Rexton biedt uiteraard de look en het comfort van een grote SUV, maar hij is ook perfect inzetbaar als werkpaard want dankzij de vierwielaandrijving die het vermogen verdeelt over de voor- en de achteras al naargelang de rij-omstandigheden, is de wagen ook perfect inzetbaar op ruwer terrein. Er komt voor het eerst ook een vergrendelbaar centraal sper-differentieel waardoor de Rexton ook zijn tractie behoudt bij erg veeleisende terreinomstandigheden. Dit vertaalt zich bovendien in een sleepvermogen tot 3,5 ton (in afwachting van de homologatie) zodat deze SsangYong ook zware aanhangwagens of zelfs een motorboot kan trekken. De constructeur voorziet eveneens Trailer Sway Control dat voorkomt dat een aanhangwagen zou gaan slingeren. Dit systeem maakt gebruik van de remmen (ESP) en de actieve elektronische stuurbekrachtiging om de mogelijke slingerbeweging van de aanhangwagen te onderdrukken. De wagen kom ook met Hill Start Assist, Hill Descent Control en Active Roll-Over Protection wat erg nuttig kan zijn bij terreingebruik.
RIANTE UITRUSTING
De Rexton zal beschikbaar zijn in drie afwerkingsniveaus: Crystal, Quartz en Sapphire. De Crystal is enkel beschikbaar als vijfzitter en beschikt onder meer over navigatie, Bluetooth, parkeersensoren rondom, verwarmd stuur en led koplampen en kost met vierwielaandrijving en automaat 39.490 euro. De Quartz (44.990 euro) komt met dual zone airco, 18” velgen, privacy glass, een akoestische voorruit, knie-airbags en airbags achteraan. De Sapphire (49.990 euro) voegt daar nog een TPU-kunstlederen interieur, digitaal teller cluster, inductielader, rijstrookassistent, intelligente snelheidsregelaar, dodehoekcontrole en een sper-differentieel aan toe.
TECHNISCHE SPECIFICATIES
Lengte 4.850 mm
Breedte 1.960 mm
Hoogte 1.825 mm
Wielbasis 2.865 mm
Rijklaar gewicht 2.070 kg
Sleepvermogen 2,7 tot 3,5 ton (afwachting homologatie)
Verbrandingsmotor diesel, 2.157 cc,
Vermogen 148 kW/202 pk bij 3.800 opm
Koppel 441 Nm tussen 1.600 en 2.600 opm
Overbrenging 8-trapsautomaat
Aandrijving inschakelbare vierwielaandrijving
Tankinhoud 70 l
Topsnelheid 184 km/u
CO2-emissie 214 g/km (WLTP )