SsangYong @ Brussels Motor Show
SsangYong op het Salon van Brussel 2019
Perfect volgens het thema
SsangYong heeft de klasse om zich perfect aan te sluiten bij de geest van het Salon van Brussel. Vorig jaar, tijdens het meest recente ‘grote Salon’, stelden we namelijk ons grootste model voor: de nieuwe Rexton. In 2019 verwelkomt Brussel officieel het ‘Salon voor bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen’, en ook deze keer passen we ons aan het thema aan, want het grootste nieuws op onze stand is tegelijk utilitair en bedoeld voor vrijetijdsgebruik.
Maar voordat we het over deze nieuwigheid hebben, vertellen we u graag eerst nog even hoe het met ons gaat. Voor SsangYong was 2018 een goed jaar, waar we tevreden op mogen terugkijken. Wie de officiële statistieken kent, weet nochtans dat onze verkoopcijfers er licht op zijn achteruitgegaan, dus vraagt u zich misschien af waarom we 2018 dan toch een goed jaar vonden. Dat komt eenvoudigweg omdat we de markttrends kennen en omdat we een realistisch merk zijn, dat zijn plaats op de markt kent. Als klein merk dat zich specialiseert in SUV’s, wisten we al dat de steeds sterkere verschuiving van diesel naar benzine zijn gevolgen zou hebben. Ondanks deze massale ontdieseling is SsangYong er toch in geslaagd om stand te houden. Onze verkoopcijfers zijn gedaald, maar wel binnen de verwachte proporties. Vandaar onze tevredenheid.
Wat heeft ons geholpen om overeind te blijven? In de eerste plaats was dit het eerste volledige productiejaar van de nieuwe Rexton, die uiteraard de gecumuleerde verkoopcijfers van 2017 overtrof toen de oude generatie door de nieuwe werd opgevolgd. Vervolgens was er de XLV, de bestseller van ons gamma. De binnenruimte die hij biedt voor een onklopbare prijs, krijgt duidelijk veel mond-tot-mondreclame. Veel klanten die hem komen ontdekken op aanraden van een kennis, vertrekken ook met een bestelbon. Tot slot hebben we een groot deel van de verloren dieselverkoopcijfers gecompenseerd dankzij een alternatief waar het publiek eindelijk interesse voor begint te voelen: cng. Sinds dit jaar bieden we namelijk cng-afgeleiden aan van de Tivoli en de XLV, en die speelden meer dan een figurantenrol.
En morgen?
We starten 2019 met de overtuiging dat dit jaar ons weer tevredenheid zal brengen, en niet enkel omdat we hebben kunnen ‘standhouden’.
De eerste bron van ons optimisme is een model dat – zoals we eerder al zeiden – goed past bij het thema van het huidige Salon: onze nieuwe pick-up Musso! Hoewel zijn carrière al in de loop van 2018 begon, is hij voor het eerst op onze stand te zien. En we weten dat niets beter is voor de bekendheid van een model dan zijn aanwezigheid op het Salon. Dankzij deze nieuwe zichtbaarheid en een Belgisch publiek dat steeds meer voelt voor pick-ups om te ontsnappen aan de verstikkende autofiscaliteit, moet 2019 wel een goed jaar worden voor de Musso en dus voor SsangYong. Een van de troeven van de Musso voor 2019 wordt trouwens een breder gamma. Of moeten we zeggen: een verlengd gamma… Maar sst, daar mogen we voorlopig nog niets over vertellen. U verneemt meer wanneer het juiste moment is aangebroken.
Tot dan wensen we u alvast een goed Salon en vooral een uitstekend 2019.
SsangYong Tivoli
Goede leerling
Onze compacte cross-over Tivoli is aan de helft van zijn levenscyclus gekomen en zet zijn weg verder door gewoon te doen wat we van hem verwachten: gezinnen alles geven wat ze nodig hebben – of zelfs meer – en bijdragen tot de ontwikkeling van de merkreputatie.
In 2018 speelde de Tivoli nog maar eens zijn rol van gedisciplineerde leerling. We gaan niet ontkennen dat zijn positie op de markt wat is afgezwakt, maar dat hadden we ook wel verwacht als gevolg van twee factoren. Ten eerste volgen zijn verkoopcijfers de gebruikelijke curve voor een model dat in deze fase van zijn levensloop is gekomen, dus dat is niet alarmerend. Maar bovendien is de Tivoli een van de slachtoffers geworden van de ontdieselingstrend. Natuurlijk konden klanten ook kiezen voor onze uitstekende atmosferische 1.6-benzinemotor met 128 pk, maar wie in de eerste plaats op zoek is naar lage gebruikskosten, zal daar minder voor voelen. En op een moment dat de markt een dergelijke omwenteling ondergaat, heeft het wantrouwig geworden publiek de neiging om terug te grijpen naar de zogenaamde ‘vaste waarden’. We moeten niet verwaand gaan doen: vandaag is SsangYong nog een outsider en de naambekendheid moet nog verder ontwikkeld worden.
Toch heeft de Tivoli niet al zijn dieselklanten verloren. In 2018 hebben we namelijk een versie op de markt gebracht die heel wat bestuurders aanspreekt die op zoek zijn naar economie en ecologie: een cng-afgeleide. Het succes daarvan overtrof dan weer onze verwachtingen, wat betekent dat een goede oplossing op het juiste moment en voor de juiste prijs een nieuwe trend kan doen ontstaan. Het lijkt dus dat we de juiste kans gegrepen hebben op het moment dat het nodig was, en we vermoeden dat de ontplooiing van SsangYong op de markt daarmee flink… gas kan geven.
Wat kunnen we u los daarvan nog over de Tivoli vertellen dat u nog niet wist? Moeten we nog eens pochen met zijn verhouding prijs-kwaliteit, die tot de beste van de markt behoort? Of nog eens de loftrompet steken over zijn rijkelijke infotainment- en veiligheidsuitrusting, en dat alles voor bijna onklopbare prijzen? Moeten we er nog eens op wijzen dat SsangYong zijn klanten volledig vrij laat bij het kiezen van hun motor, versnellingsbak en aandrijving op twee of vier wielen? Neen, u weet dat allemaal maar al te goed en u hebt het ook zo goed als allemaal al geschreven in uw tests.
Speciale reeksen
Voor 2019 kiest SsangYong voor een nieuwe uitdaging: de ontwikkeling van nog aantrekkelijker speciale reeksen, waarbij het Tivoli-gamma recht heeft op drie van die edities. Zoals gebruikelijk vertrekken die vanaf een bepaald uitrustingsniveau – in dit geval Crystal – en voegen ze daar een hele reeks uitrustingselementen aan toe.
De Tivoli Urban krijgt zo nog extra ledrichtingaanwijzers in de buitenspiegels, naast donkergetinte achterste zijruiten, een dakspoiler, een leren stuurwiel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, mistlichten vooraan, parkeersensoren achteraan, een achteruitrijcamera, stoelen in leer en stof, een manuele airco en een multimediasysteem met een aanraakscherm van 7 duim, Apple CarPlay, Android Auto, DAB+, enzovoort.
Een trapje hoger voegt de Tivoli Forward daar nog 18 duim grote lichtmetalen velgen aan toe, naast dakrails, verchroomde deurklinken, een elektrochrome binnenspiegel, een verwarmd stuurwiel, parkeerhulp vooraan, een keyless-systeem, regen- en lichtsensoren, een automatische airco in twee zones, verwarmde voorstoelen, een knieairbag en TomTom-navigatie.
De speciale reeks die volgens ons tot slot het meest succesvol wordt, is de Tivoli Black. Die neemt de lange lijst van standaarduitrusting over van de Tivoli Forward, maar krijgt een meer agressieve look en een luxueuzer interieur: geen dakrails, zwarte lak voor het koetswerk en de 18-duimvelgen, een interieur in cognackleurig leer met ruitvormig motief, een zwarte hemelbekleding en, voor het comfort, verwarmde en geventileerde voorstoelen met elektrische verstelling voor de bestuurder. Een knap beest…
Laat ons afronden met een wens voor 2019: dat de Tivoli zijn bestaan van trouwe gezinsvriend moge blijven leven en bewijzen dat SsangYong het potentieel heeft om ook een vaste waarde te worden.
SsangYong XLV
Bestseller van het jaar
Zoals we al zeiden in onze introductie, is 2018 voor SsangYong een matig maar niettemin bevredigend jaar geweest. En een van de redenen voor onze tevredenheid was de XLV.
De XLV, die al meerdere keren door het Belgische publiek is verkozen tot ‘Gezinswagen van het Jaar’, zet zijn carrière gezapig verder en in 2018 was hij voor het eerst populairder dan zijn kleine broer, de Tivoli. In een context waar steeds meer Belgische gezinnen het moeilijk hebben om aan het eind van de maand de eindjes aan elkaar te knopen, lijken zijn argumenten aan te slaan.
Goed over de hele lijn
Welke argumenten zijn dat dan? In de eerste plaats die van zijn binnenruimte, waarvoor het woord ‘genereus’ niet volstaat. Over een lengte van slechts 4,44 meter biedt de XLV namelijk genoeg plaats voor vijf volwassenen, met een ideale hoeveelheid beenruimte op de tweede zitrij, en een recordkofferinhoud van 720 liter. Een moeilijk te kloppen verhouding buitenmaten-binnenruimte.
Het publiek weet ook de zeer degelijke bouwkwaliteit van de XLV te smaken. De materialen zijn van een uitstekend allooi en de assemblage en passing zijn vrij van grote kritiekpunten en overklassen zelfs ‘gevestigde waarden’. Maar bovendien verlangt SsangYong geen fortuin voor deze knappe afwerking. De verhouding prijs-kwaliteit is daarmee een van de beste.
Tot slot is de uitrusting vanaf de basisversie allesbehalve karig. De lijst met standaardelementen is helder en wordt bij elke overstap naar een hoger niveau oordeelkundig aangevuld, en het aantal opties is nog steeds beperkt. Kortom, met zijn verhouding prijs-uitrusting heeft de XLV zoals elke andere SsangYong van niemand iets te vrezen.
Alternatief voor diesel
Een van de kwaliteiten van de XLV in vergelijking met de meeste van zijn rivalen is dat hij de klant een absolute keuzevrijheid laat. Daarmee willen we zeggen dat de XLV de klant niet verplicht om te kiezen voor deze of gene motor – die vaak duurder is, u hebt het al vaker opgemerkt – om te kunnen beschikken over een automatische versnellingsbak of vierwielaandrijving. Handgeschakeld of automatisch, 2WD of 4WD, in de XLV is het allemaal beschikbaar en te combineren, of je nu voor de 1.6-benzine of de 1.6-diesel kiest.
Sinds 2018 hebben we nog een keuze toegevoegd. De XLV is voortaan namelijk ook verkrijgbaar in een cng-versie. Zoals u al weet, heeft die een behoorlijk succes gekend, in die mate dat hij ten dele de dalende dieselverkoop heeft gecompenseerd. Dat is goed nieuws voor ons, voor het milieu en voor het budget van de klant, en dus eigenlijk voor iedereen.
Speciale reeksen
In 2019 begint SsangYong aan een nieuwe oefening, namelijk die van de speciale reeksen. Zoals gebruikelijk vertrekken die vanaf een bepaald uitrustingsniveau – in dit geval Crystal – en voegen ze daar een hele reeks uitrustingselementen aan toe.
De XLV Urban krijgt zo nog extra ledrichtingaanwijzers in de buitenspiegels, naast donkergetinte achterste zijruiten, een dakspoiler, een leren stuurwiel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, mistlichten vooraan, parkeersensoren achteraan, een achteruitrijcamera, stoelen in leer en stof, een manuele airco en een multimediasysteem met een aanraakscherm van 7 duim, Apple CarPlay, Android Auto, DAB+, enzovoort.
Een trapje hoger voegt de XLV Forward daar nog 18 duim grote lichtmetalen velgen aan toe, naast dakrails, verchroomde deurklinken, een elektrochrome binnenspiegel, een verwarmd stuurwiel, parkeerhulp vooraan, een keyless-systeem, regen- en lichtsensoren, een automatische airco in twee zones, verwarmde voorstoelen, een knieairbag en TomTom-navigatie.
Alsof een SsangYong zo ook al geen koopje was…
SsangYong Rodius
De laatste rechte lijn…
We moeten dit hoofdstuk beginnen met droevig nieuws: 2019 is het laatste jaar van de carrière van een van de meest atypische modellen die de automarkt ooit heeft gekend. En wanneer we atypisch zeggen, hebben we het niet enkel over zijn design, dat al veel inkt heeft doen vloeien…
De Rodius is ook atypisch omdat hij een brug slaat tussen twee voertuigcategorieën. Zijn basisconcept is namelijk dat van een grote eenvolumer, maar met zijn afmetingen en vooral zijn binnenruimte steekt hij alle eenvolumers die er ooit zijn geweest, ruimschoots de loef af. Wie ermee heeft gereden, weet het: om een model met zeven dermate ruime zitplaatsen als in de Rodius te vinden en bovendien nog eens met alle stoelen volzet over een koffer te kunnen beschikken waarin je als het ware gerief kunt blijven stapelen, moet je doorgaans naar personenversies van bestelwagens gaan kijken. Met dat verschil dat die qua verfijning in de utilitaire wereld zijn blijven steken, wat niet het geval is voor de Rodius. Bovendien kosten deze modellen vrij veel geld, want ze gaan vlot naar de 40.000 euro voor een correct uitgeruste versie. Dat is verre van het geval voor de tarieven van de SsangYong Rodius.
De Rodius is verder ook atypisch door zijn interieurindeling. In de zevenzitter is de stoelopstelling weinig courant: 2+2+3, tegenover 2+3+2 in de meeste andere eenvolumers. Is dat beter of niet? Daar willen we niet over oordelen, we zeggen enkel dat de Rodius – wat was het woord ook weer? – atypisch is…
Wat tot slot ook nog atypisch is, is de optie van SsangYong België. Sinds de facelift van de Rodius bieden we namelijk een nog meer economische versie aan, niet zozeer qua aankoop maar wel in het gebruik. De zevenzitsconfiguratie wordt dan vervangen door een vijfzitsopstelling (2+3) en achter de achterbank komt een scheidingswand. Door het formaat van de Rodius voldoet de afgesloten laadruimte dan aan de vereisten voor een homologatie als bedrijfsvoertuig, met alle bijhorende financiële voordelen.
Kortom, dit is echt geen auto zoals een andere – in alle betekenissen van het woord – en over alle segmenten heen een absolute kampioen qua verhouding prijs-binnenruimte. Maar nu begint hij aan zijn laatste rechte lijn. En geloof het of niet, heel wat kroostrijke gezinnen zullen zich wat verweesd voelen wanneer hij met pensioen is gegaan.
Bye bye, Big Boy!
SsangYong Rexton
Geslaagde lancering
Voor de Rexton was 2018 de eerste grote test. Een eerste volledige verkoopjaar wordt namelijk steeds met een vergrootglas bekeken, want daaruit leren we of een model meer overtuigt dan zijn voorganger. En wat was het verdict?
Voor ons is de Rexton met glans geslaagd voor dit eerstejaarsexamen. De verkoopcijfers kwamen overeen met onze verwachtingen in de context van een ‘onevenwichtige’ Belgische markt. Daarmee willen we zeggen dat de gewestelijke verschillen in autofiscaliteit niet overal evenveel kansen bieden voor een auto met een motor van meer dan 2,0 liter cilinderinhoud, dat weet u even goed als wij. En toch wisten de argumenten van de Rexton het publiek te overtuigen.
Zijn eerste argument is comfort, in de ruime zin van het woord. Uiteraard zijn er het zijdezachte rijgedrag van de Rexton, zijn doorgedreven geluiddemping en de filtering van trillingen, waar de ingenieurs bijzonder veel aandacht aan hebben besteed. Maar daarnaast wordt het comfortgevoel nog versterkt door de afwerkingskwaliteit en de rijkelijke uitrusting. Wat de afwerking betreft, is het moeilijk om punten van kritiek te vinden tussen de alomtegenwoordige zachte kunststoffen, de kwaliteit van ons leer en de elegante toetsen met onze houtdecoratie of ons gestanst similileer.
Qua uitrusting krijgt de Rexton al vanaf de basisversie een multimediasysteem met een aanraakscherm van 8 duim, een achteruitrijcamera, USB-poorten, telefoonverbinding en audiostreaming via bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto en nog veel meer. Vanaf het tweede niveau komt daar nog TomTom-navigatie bij, naast een Bird View-camera met 360-gradenzicht en een HD-aanraakscherm van 9,2 duim. Wat heb je nog meer nodig?
Tweede argument: binnenruimte. De Rexton biedt vijf echte zitplaatsen voor volwassenen, met op de achterbank een absoluut vorstelijke hoeveelheid beenruimte en een gigantische koffer van 820 liter. En in de zevenzitsversie hebben de twee extra stoelen niets van krappe noodzitjes. U zult misschien inbrengen dat het voor zo’n grote auto niet moeilijk is om zoveel ruimte te bieden. Dat klopt, maar dat brengt ons meteen bij het ultieme argument: de prijs.
Jawel, er zijn op de markt nog heel wat fullsize SUV’s met veel ruimte. Maar zelfs onder de bekende massaconstructeurs bieden maar weinige zo’n elegante uitrusting en een dergelijk luxegevoel of zo’n verzorgde geluiddemping. Slechts enkele bieden de keuze tussen twee of vier aangedreven wielen en vooral is geen enkele rivaal verkrijgbaar voor een zo concurrentiële basisprijs (of zelfs full option-prijs).
Samengevat heeft de SsangYong Rexton alles wat nodig is, waar dat nodig is. En we durven zelfs te wedden dat hij in de loop der jaren zal profiteren van mond-tot-mondreclame om zijn carrière alleen maar meer wind in de zeilen te geven. Zullen we het er over een jaar nog eens over hebben?
SsangYong Musso
Pick-up met comfortroeping
Vorig jaar was hij nog afwezig op onze stand, maar vandaag stellen we u met vreugde de jongste telg voor van het SsangYong-gamma: onze nieuwe pick-up Musso. Net zoals zijn voorganger Actyon Sports profileert hij zich als een echt trekpaard en een uitstekend werkinstrument. Maar nog meer dan de Actyon Sports plaatst hij comfort hoog op zijn prioriteitenlijst.
In het kielzog van de Rexton brachten we in de loop van 2018 een nieuw model op de markt dat nauw van ons vlaggenschip is afgeleid. De Musso vervangt onze Actyon Sports en is een moderne pick-up die heel veel met de Rexton gemeenschappelijk heeft. We leggen het even uit.
Een naam die vertrouwen wekt
Voor we al die raakpunten beginnen op te sommen, willen we het echter eerst nog even hebben over de naam van onze nieuwe pick-up: Musso. Wie ons merk goed kent, weet dat deze naam niet nieuw is. Toen SsangYong eind jaren negentig van wal stak in Europa, was Musso de naam van onze fullsize SUV. De eerste Musso droeg sterk bij tot onze inburgering op het Oude Continent. Als imagomodel legde hij de basis van de merkreputatie, die voor het publiek (toen al!) neerkwam op kampioen op het vlak van verhouding prijs-kwaliteit en van robuustheid. De Musso kende in heel Europa een zeker succes, vooral bij klanten op zoek naar veel sleepvermogen. Want ook dat was al een van de sterke punten van ons merk. Kortom, omdat de naam ‘Musso’ werd geassocieerd met die kenmerken, leek het ons slim om hem opnieuw te gebruiken voor een nieuw model met dezelfde eigenschappen.
Verfijnde look
Het eerste gemeenschappelijke punt tussen de Musso en de Rexton springt onmiddellijk in het oog: de Musso neemt namelijk bijna volledig het front van de Rexton over. Dat is een front vol zelfvertrouwen, met een gewelfde motorkap en gespierde flanken, waardoor de nieuwe Musso een discrete elegantie uitstraalt, een soort zelfvertrouwen en, naar onze mening, iets statigs, dat de meeste van zijn rechtstreekse rivalen missen. De bedoeling van de designers was dat het uiterlijk van de Musso zowel zijn werkvermogen als zijn versterkte comfortroeping zou weerspiegelen, en wij hopen dat het publiek het met ons eens is dat dit doel bereikt is.
Chic interieur
Een ander punt dat hij met de Rexton deelt, is zijn interieur. De Musso neemt de binnenruimte van zijn grote broer integraal over, van het knap getekende dashboard in kwaliteitsvolle materialen tot de goed zittende en voor lange trajecten comfortabele stoelen. Qua uitrusting ontzegt de Musso zich niets van wat in de Rexton te vinden is: leer, elektrische voorstoelen met verwarming en ventilatie, airco in twee zones, keyless-systeem, multimediasysteem met HD-aanraakscherm van 9,2 duim, navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, DAB-ontvanger, regen- en lichtsensoren, parkeersensoren voor- en achteraan, Bird View-camerasysteem, snelheidsregelaar,… Weinig pick-ups zijn zo genereus uitgerust, en al zeker niet voor een maximumprijs van 38.841 euro.
Comfort
Het volgende gemeenschappelijke punt is de structuur. U weet dat de Rexton meer heeft van een echte terreinwagen dan van een SUV, omdat hij op een traditioneel ladderchassis rust. Hetzelfde geldt voor de Musso, wat betekent dat hij ook de meeste van zijn ophangingselementen overneemt. Vooraan rust hij dus op dubbele driehoeken en schroefveren. Achteraan verschilt de Musso van de Rexton, maar vooral van de andere pick-ups, en daar maakt hij net het verschil op het vlak van comfort. Terwijl de andere modellen van zijn genre kiezen voor bladveren, is de starre achteras van de Musso opgehangen met een meerarmig systeem en schroefveren. Daardoor kan onze pick-up een superieur dempingscomfort bieden in vergelijking met zijn rivalen en een veel strakker rijgedrag. Maar vergis u niet: de Musso heeft daarom zijn ‘professionele vaardigheden’ niet overboord gegooid.
Trekpaard
Want ondanks al zijn comfort blijft de Musso een pick-up. Dat betekent dat zijn 1.300 millimeter lange, 1.570 millimeter brede en 750 millimeter hoge laadbak een europallet en een lading van tot 1.000 kilo slikt. En dat is niet alles. Dankzij zijn turbodieselmotor van 2.157 cc met 181 pk en 400 Nm biedt de Musso een sleepvermogen van 3 ton (geremde aanhanger). Kortom, door de som van het nuttige laadvermogen, het sleepvermogen en het gewicht van de Musso komen we aan een combinatie van maximaal 6 ton. En dat alles in een sfeer van mooi gestanst leer. Geef toe dat je dat niet vaak tegenkomt.
Veiligheid
Tot slot deelt de Musso met de Rexton ook zijn zin voor veiligheid en biedt hij dus een lange lijst van uitrustingselementen en rijhulpsystemen: zes airbags, dodehoekwaarschuwing, spoorassistent, wegrijhulp voor op hellingen, detectie van dwarsverkeer achteraan, bandendrukcontrole,… We kunnen daar nog de vierwielaandrijving aan toevoegen (verkrijgbaar met zowel de manuele als de automatische versnellingsbak, allebei met zes verhoudingen) die als optie kan worden uitgerust met een sperdifferentieel en even nuttig kan blijken bij winterse omstandigheden als bij plezieruitstapjes in het terrein.
Musso Rhino
Mensen met een goed geheugen herinneren zich nog dat het symbool van de eerste Musso een kleine neushoornkop was. Net zoals de naam ‘Musso’ wilden we ook dat symbool opnieuw gebruiken, deze keer echter voor een speciale reeks van de Musso waarvan slechts vijftig exemplaren beschikbaar zullen zijn. Aangezien die Rhino heet, kunt u zich wel inbeelden dat die een agressieve look krijgt.
De Rhino is gebaseerd op het uitrustingsniveau Sapphire en voegt aan de standaarduitrusting van die versie de volgende zaken toe:
- Zwarte laadbakcover
- Zwarte rolbeugel
- Zwarte lichtmetalen 18-duimvelgen
- Zwarte treeplanken
- Trekhaak en elektrische voeding
- Verduisterde achterste zijruiten
- Hydraulische ‘soft’-opening van de laadklep
- ‘Rhino’-belettering op de flanken
De SsangYong Musso Rhino is verkrijgbaar in drie kleuren, met een manuele of automatische versnellingsbak en enkel als 4x4.
Dat is dus samengevat onze nieuwe pick-up Musso. Hij is elegant, robuust, luxueus en geschikt voor zowel het gezinsleven als het werk… Een model zoals we dat nog maar zelden zagen in dit segment.