SsangYong: Autosalon Brussel 2017
SSANGYONG STELT MODELJAAR 2017 VAN ZIJN GAMMA VOOR
Bedankt, Tivoli
Hier bij SsangYong lijken de opeenvolgende jaren op elkaar. Nu we u hier ontvangen op jaargang 2017 van het salon van Brussel – een “klein” salon, maar wie ziet het verschil nog? – kunnen we u namelijk met plezier weer maar eens aankondigen dat we u enkel goed nieuws te melden hebben.
Bij SsangYong profiteren we enorm van die ‘modetrend’ die maar niet lijkt te willen voorbijwaaien, en wel integendeel: het succes van SUV’s en cross-overs. Voor 2016 heeft zich dat vertaald in een groei van onze verkoopcijfers van zo’n 30 procent. In absolute cijfers blijven we uiteraard een kleine speler op de markt, maar een dergelijke groei is een forse aanmoediging om verder te gaan op onze eigen weg.
Waar hebben we dit groeiende succes aan te danken? Dat ligt zonder discussie aan het “Tivoli-effect”. Onze cross-over werd ondertussen twee jaar geleden geïntroduceerd en vond zijn plek op de markt. Elke dag overtuigt hij nieuwe klanten met zijn troeven die ook u allemaal al hebt benadrukt: een verhouding prijs-uitrusting waar bijna geen concurrent tegenop kan, krachtige en zuinige motoren die perfect aansluiten bij de verwachtingen van vandaag, een zeker rijplezier en een karaktervol design.
Dit Tivoli-effect werd een paar maand geleden nog versterkt met de komst van een model dat officieel XLV heet, maar dat we uiteraard kunnen omschrijven als de lange versie van de Tivoli. De twee auto’s vormen uiteraard één enkele familie en dus neemt de tweede heel vanzelfsprekend de kwaliteiten over van de eerste en voegt hij er nog een toe: een grotere veelzijdigheid voor een gebruik dat nog meer is aangepast aan gezinnen dankzij een koffer van 720 liter onder de hoedenplank, wat 303 liter meer is dan in de Tivoli.
Ook een andere factor heeft waarschijnlijk geholpen om van 2016 een mooi jaar te maken voor SsangYong. In december 2015 kende de automobilistenclub VAB de titel “Gezinswagen van het jaar” toe aan de Tivoli in het segment van auto’s onder de 18.500 euro, waarmee hij een vaste waarde uit Tsjechië achter zich liet. Die titel draagt des te meer waarde omdat de jury niet alleen bestaat uit 25 journalisten, maar vooral uit 75 gezinnen. Men zegt wel eens dat het gemakkelijk advies geven is als je de rekening niet moet betalen, maar hier zijn het de mensen die potentieel wel de rekening betalen die de kwaliteiten van de Tivoli hebben erkend.
Naast de eer van de titel gaf deze verkiezing SsangYong de gelegenheid om zijn naambekendheid te vergroten en om het merk een positief imago te verlenen bij het publiek. Ze schonk ons de beste reclame die er is: positieve mond-aan-mondreclame.
En verder?
2017 zien we minstens even goed verlopen, en wel om meerdere redenen.
In de eerste plaats omdat de vernieuwing van onze dieselmotoren in alle betrokken modellen rond is: Actyon Sport, Korando, Rodius en Rexton. In deze auto’s is de 2.0-turbodiesel met 149 pk vervangen door de nieuwe 2.2-turbodiesel met 178 pk, die al voldoet aan de Euro 6-norm. Dat is echter enkel een troef in het noorden van het land, want zijn cilinderinhoud wordt fiscaal afgestraft in Brussel en Wallonië. Maar hij draagt toch bij aan de groei van ons marktaandeel.
Vervolgens gaan we de bekendheid en de reputatie van SsangYong blijven ontwikkelen door ons op de racesport te storten, en meer precies door een nieuwe competitie te ontwikkelen. We zijn in zee gegaan met Zelos om de SsangYong Rallycross Cup of SRX Cup te creëren. Deze competitie wil de toegang tot de autosport vergemakkelijken voor liefhebbers die over een erg beperkt budget beschikken. Een aantal SsangYong Actyon Sports is speciaal geprepareerd voor het racen en in 2017 staan zeven evenementen op de kalender. Voor meer informatie verwijzen u graag naar de pagina’s in dit dossier die zijn gewijd aan de SRX Cup.
Ten slotte denken we dat ons merk op zijn positieve elan zal verdergaan dankzij de langverwachte vernieuwing van ons vlaggenschip, de Rexton. De nieuwe generatie komt namelijk in september, met grote ambities. Esthetisch zal de nieuwe Rexton erg nauw aansluiten bij de conceptcar LIV-2 die sommigen onder u onlangs zagen op het autosalon van Parijs. We gaan er op dit moment niet meer over vertellen, maar u mag zich verwachten aan een nieuwe stap vooruit in het kwaliteitsgevoel en, uiteraard, aan de traditionele troeven die SsangYong kenmerken, namelijk een van de meest competitieve verhoudingen in prijs-kwaliteit en prijs-uitrusting.
In onze zoektocht naar groei kunnen we rekenen op twee erg belangrijke steunpilaren. In de eerste plaats op ons netwerk, dat zich blijft ontwikkelen en dat na de resultaten van 2016 meer gemotiveerd is dan ooit.
En we genieten vooral de niet-aflatende steun van ons moederhuis in Korea. Voor onze leiders is Europa namelijk een markt van kapitaal belang. Nergens anders dan in Europa bouwt een automerk een kwalitatief imago op, een imago van een speler die meetelt in de wereld van de automobiel. Kortom, u mag er zeker van zijn dat SsangYong pas aan het begin staat van zijn Europese succes. En we spreken graag nu al af voor volgend jaar om daar opnieuw een overzicht van te maken.
TIVOLI
De SsangYong Tivoli is de eerste SUV voor het B-segment van het merk en is sinds zijn lancering op het autosalon van Genève 2015 al uitgegroeid tot een van de meest succesvolle modellen, en dat zowel in Korea als daarbuiten. Vorig jaar werden 64.781 exemplaren verkocht en tegen augustus 2016 was dat aantal verder opgelopen tot meer dan 100.000 stuks.
De Tivoli, die zijn stijlvolle look en toonaangevende veiligheidsuitrusting en interieurruimte behoudt, onderging bovendien enkele verbeteringen voor 2017.
Zo wordt het nieuwe model leverbaar met diverse veiligheidsvoorzieningen waaronder een autonome noodremhulp (AEBS), een rijstrookwaarschuwing, een spoorassistent, een grootlichtassistent en een verkeersbordenherkenning. De Tivoli wordt momenteel getest door de veiligheidsorganisatie EuroNCAP en zal naar verwachting vier sterren behalen. De definitieve resultaten volgen in december.
Om het comfort en gebruiksgemak van de bestuurder en passagiers te verhogen is het stuurwiel voortaan verstelbaar in de hoogte en diepte, terwijl de voorste passagier voortaan een betere ventilatie geniet. Achterin is nu ook een verstelbare achterbank verkrijgbaar voor nog meer comfort op lange ritten. Een nieuwe koffervloer met twee niveaus verhoogt dan weer het laadgemak en de flexibiliteit van de koffer.
XLV
De XLV, een veelzijdige verlengde SUV op basis van het Tivoli-platform, werd in maart van dit jaar voorgesteld tijdens het autosalon van Genève en is sinds juni verkrijgbaar in heel Europa.
Hij krijgt dezelfde veiligheidsupgrades als de Tivoli voor 2017 en zal behalve het in de hoogte en diepte verstelbare stuurwiel ook een opgewaardeerde, verwarmbare achterbank aanbieden: om de achterpassagiers nog meer comfort te geven in de winter, wordt nu ook de rugleuning verwarmd.
KORANDO SUV
De Korando SUV cross-over wordt voortaan aangedreven door twee Euro 6-compatibele motoren, een 2.2-diesel en een 2.0-benzine. Beide kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat van Aisin, die garant staat voor snelle schakelovergangen en vloeiende prestaties.
De e-XDi220-dieselmotor voldoet aan de vraag naar krachtige prestaties en een lagere CO2-uitstoot. Hoewel zijn maximumvermogen en -koppel stegen tot 178 en 400 Nm (een toename met 19,4 respectievelijk 11 procent in vergelijking met de vorige 2,0-liter Euro 5-diesel) werd de CO2-uitstoot teruggedrongen tot 137 g/km (-6,8 procent) voor het tweewielaangedreven 'Electric Energy Management'-model met manuele versnellingsbak. Het maximumkoppel staat reeds paraat vanaf 1.400 t/min en blijft aangehouden tot maar liefst 2.800 t/min. Dat is meteen het meest gebruikte toerentalgebied en verzekert dus soepele en progressieve acceleraties zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.
Ook de Korando zag zijn uitrusting toenemen voor 2017. Zo kan hij beschikken over het nieuw ontwikkelde 7"-infotainmentsysteem met mirroringfunctie, dat kan worden verbonden met een smartphone. Via een USB/AUX-ingang kunnen gebruikers inhoud streamen vanaf hun mobiele toestellen. De handsfree Bluetooth-console garandeert een veilig gebruik van mobiele telefoons en passagiers kunnen ook een iPod of iPhone aansluiten via de specifieke poort. Het 7"-navigatiescherm van TomTom geeft ook beelden van de optionele parkeercamera achteraan weer om veilig achteruit te rijden.
Vooraan doet de Korando een beroep op 25 watt sterke xenonkoplampen (optie) die de weg nog beter verlichten in het donker, alsook stijlvolle richtingaanwijzers met helder afdekglas en een nieuw radiatorrooster in zwart en chroom voor een extra geraffineerde uitstraling. De nieuwe 16" en 17" lichtmetalen velgen worden aangevuld met 18" ‘diamond cut’ velgen voor een sportievere look. Andere verbeteringen voor modeljaar 2017 zijn onder meer het nieuwe Supervision-instrumentenbord, dat kan worden gepersonaliseerd met zes verschillende achtergrondkleuren.
REXTON W 4x4
De SsangYong Rexton W is de top-SUV van het merk en wordt dit jaar ingrijpend verbeterd dankzij de nieuwe Euro 6-compatibele 2,2-liter dieselmotor, die naar keuze kan worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat van Mercedes-Benz voor vloeiende en progressieve schakelovergangen.
De nieuwe ontwikkelde e-XDi220-dieselmotor voldoet aan de vraag naar krachtige prestaties en een lagere CO2-uitstoot. Hoewel zijn maximumvermogen en -koppel stegen tot 178 pk en 400 Nm (een toename met 14,8 respectievelijk 11 procent in vergelijking met de vorige 2.0 Euro 5-diesel) werd de CO2-uitstoot teruggedrongen tot 179 g/km (-7,3 procent in vergelijking met het vorige model). Het maximumkoppel staat reeds paraat vanaf 1.400 t/min en blijft aangehouden tot maar liefst 2.800 t/min om vanaf de laagste toerentallen vloeiende en progressieve acceleraties te verzekeren.
Ook de Rexton W zag zijn uitrusting toenemen voor 2017, met onder meer een 7"-audiosysteem met mirroringfunctie, dat kan worden verbonden met een smartphone. Via een USB/AUX-ingang kunnen gebruikers inhoud streamen vanaf hun mobiele toestellen. De handsfree Bluetooth-console garandeert tevens een veilig gebruik van mobiele telefoons en passagiers kunnen ook een iPod of iPhone aansluiten via de specifieke poort.
En daar houden de design- en uitrustingsupgrades niet op. Aan de buitenkant onderscheidt het vernieuwde model zich door een nieuw ontworpen radiatorrooster en led-mistkoplampen die het hoogwaardigere karakter van de auto benadrukken terwijl een optionele, naar voren gerichte camera in het radiatorrooster helpt om veilig door smalle straatjes en over kruispunten te rijden.
Binnenin werden nieuwe metaal- en houtaccenten gebruikt om een meer geraffineerde interieursfeer te creëren terwijl de geventileerde stoelen nu ook beschikbaar zijn met een bekleding in TPU of stof.
RODIUS MPV
De SsangYong Rodius (in bepaalde exportlanden bekend onder de naam Turismo of Stavic) is de perfecte eenvolumer om zeven volwassenen en hun bagage en uitrusting te vervoeren, of het nu gaat om vrijetijds- of zakenritten of stadsbezoeken.
De Rodius wordt voortaan aangedreven door een nieuwe 2,2-liter Euro 6-dieselmotor en onderging recent ook enkele verbeteringen wat het interieurcomfort en gebruiksgemak betreft.
De stoelen werden hertekend om de bestuurder en passagiers een optimaal comfort te verzekeren, met name tijdens lange ritten. De voorstoelen zijn voortaan geventileerd voor meer comfort bij warm weer en klanten kunnen opteren voor een nieuwe bekleding in TPU (thermoplastisch polyurethaan) of een nieuwe stijl van lederen bekleding, in combinatie met twee nieuwe kleurschema's voor het interieur (zwart en lichtgrijs).
ACTYON SPORTS PICK-UP
De SsangYong Actyon Sports pick-up (in bepaalde exportlanden ook verkocht als de Musso pick-up van een ton en de Korando Sports pick-up met dubbele cabine) ondergaat ingrijpende wijzigingen voor modeljaar 2017. Hij wordt voortaan aangedreven door een opgewaardeerde Euro 6-motor voor een perfecte mix van zuinigheid, passagierscomfort en een veelzijdige laadruimte.
De nieuwe 2,2-liter e-XDi 220-dieselmotor genereert een maximumvermogen en -koppel van 178 pk en 400 Nm. De koppelontplooiing werd geoptimaliseerd voor de meest gebruikte toerentallen, van 1.400 tot 2.800 t/min. Deze nieuwe krachtbron beperkt zijn CO2-uitstoot tot 182 g/km voor de tweewielaangedreven versie met manuele transmissie (6,9 l/100 km), 199 g/km voor de vierwielaangedreven variant met manuele transmissie (7,4 l/100 km) en 186 g/km voor de tweewielaangedreven versie met automaat (7,1 l/100 km).
Een belangrijke nieuwigheid voor de nieuwe pick-up is de Aisin-zestrapsautomaat. Deze transmissie heeft haar sporen reeds verdiend in andere auto's en staat garant voor snelle schakelovergangen en soepele prestaties.
Andere verbeteringen voor 2017 zijn onder meer het nieuw ontworpen radiatorrooster, de leddagrijlichten en nieuwe mistlampen en het geraffineerde nieuwe design van de middenconsole in het interieur. Ook werd op de achterbank een centrale armsteun met bekerhouder voorzien voor meer gebruiksgemak en comfort.
Modeljaar 2017 van het SsangYong-gamma worden later dit jaar in de Europese SsangYong-showrooms verwacht.
Splinternieuw dit jaar is de SsangYong Rallycross Cup. Voor meer info, klik onderaan op de link van de SRX Cup.