SSANGYONG Musso : De nieuwe Pick-Up
-
NIEUWE SSANGYONG MUSSO SUT
-
Volledig nieuw multifunctioneel bedrijfsvoertuig biedt prestaties, veelzijdigheid en stijl
-
Quad-Frame-koetswerkconstructie en beproefd 4WD-systeem leveren dynamische offroadcapaciteiten
-
Grote binnenruimte voor vijf inzittenden en superieur rijcomfort
-
Complete uitrusting inclusief geavanceerd infotainmentsysteem
De volledig nieuwe SsangYong Musso Sports Utility Truck (SUT) voor Europa werd gelanceerd op het autosalon van Genève.
De nieuwe Musso, die toetreedt tot het snelgroeiende en zeer competitieve SUT/pick-upsegment, is een extreem competent bedrijfsvoertuig met traditionele SsangYong-waarden - met een volledige uitrusting en een scherpe prijs.
Als toonaangevende en enige SUV- en 4x4-specialist van Korea engageert SsangYong zich om zijn hele productportfolio op te frissen. Onlangs heeft de constructeur zijn SUV-gamma vervolledigd met de lancering van zijn volledig nieuwe vlaggenschip, de Rexton.
Nu, amper een paar maanden later, lanceert het merk deze gloednieuwe SUT om de Actyon Sports (ook bekend als Musso en Korando Sports op andere markten) te vervangen. De nieuwkomer heet op alle internationale markten Musso - wat 'neushoorn' betekent in het Koreaans. Samen met die naam erft hij het sterke, stoere en krachtige imago van de SUV die SsangYong in de jaren 90 lanceerde.
De Musso, die is gebaseerd op dezelfde architectuur en gebruikmaakt van dezelfde body-on-frame-constructie als de nieuwe Rexton, is een extreem sterk bedrijfsvoertuig dat bij offroadrijden uitstekende prestaties en veiligheid biedt dankzij zijn quad-frame en vierwielaandrijving.
Het voertuig werd ontworpen om passagiers comfortabel en veilig te vervoeren en combineert een vijfzitscabine met een laadvermogen van 1.011 liter. Deze combinatie van een SUT en een personenauto toont aan dat de Musso is ontworpen om stijl, prestaties en comfort te bieden aan de bestuurder en zijn gezin of collega's, in combinatie met een zeer veelzijdig laadvermogen.
De Musso wordt aangedreven door dezelfde e-XDi220-motor als in de Rexton en levert een maximumvermogen van 181 pk bij 4.000 tr/min en een maximumkoppel van 400 Nm bij 1.400 tot 2.800 tr/min. Hij is verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 6-trapsautomaat van Aisin met het oog op uitstekende overbrengingsprestaties en dito duurzaamheid.
De uitrustingsniveaus zijn extreem volledig en omvatten veiligheidsvoorzieningen zoals Lane Change Assist, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Detection om ongevallen te voorkomen.
Na zijn Europese debuut op het autosalon van Genève zal de Musso vanaf mei in Europa en internationaal verkocht worden.
Design
Koetswerkdesign
Het koetswerkdesign van de Musso verleent het voertuig een krachtig en gespierd postuur en is geïnspireerd op de 'waardige beweging van de natuur', een van de elementen van SsangYongs vormtaal, Nature-born 3 Motion.
Een krachtige chroomlijn over het radiatorrooster en de rondingen van de motorkap resulteren in een robuuste uitstraling en de indruk van kracht. Het Shoulder Wing-rooster - nu een karakteristiek stijlkenmerk van alle nieuwe SsangYong-modellen - strekt zich uit tot aan de koplampen, terwijl de dynamische karakterlijnen naar de zij- en vooral de achterkant een gevoel van kracht en volume toevoegen aan het voertuig.
HID-/halogeenkoplampen met geïntegreerde ledzijverlichting en -richtingaanwijzers bieden een meer verfijnde look.
De deuren zijn ontworpen om de drempels onder aan het koetswerk te bedekken en de passagiers bij het in- en uitstappen te beschermen tegen vuil op de zijkant van de auto. De grote 20-duimvelgen dragen bij tot de algemene présence van het voertuig .
Het laadvlak biedt een extreem praktisch laadvolume van 1.011 liter en is breed genoeg om een europallet te vervoeren. Het is ook uitgerust met 12V/120W-stopcontacten en draaibare haken om ladingen zoals gereedschap en apparatuur vast te maken.
Voor de afwerking van de pick-up is er keuze uit acht mogelijke koetswerkkleuren: Silky White Pearl, Grand White, Fine Silver, Space Black, Marble Grey, Indian Red, Atlantic Blue en Maroon Brown.
Interieurdesign
Het interieur van de nieuwe Musso is volledig opnieuw ontworpen en biedt de verfijning en moderne sfeer van een personenauto, maar met een robuust gevoel om aan te sluiten bij het exterieur van een bedrijfsvoertuig.
De nieuwe Musso is opmerkelijk goed uitgerust voor een pick-up, met zachte nappalederen zetels die kunnen worden aangepast aan drie verschillende hardheidsniveaus voor een optimaal comfort voor de bestuurder en passagiers. Bovendien zijn de zetels voor- en achterin verwarmbaar, terwijl de voorzetels geventileerd kunnen worden om lange ritten aangenamer te maken, ongeacht de temperatuur.
Een overzichtelijk instrumentenpaneel met een lcd-scherm van 7 duim zorgt voor een hoge zichtbaarheid en biedt de bestuurder alle nodige informatie dankzij diverse schermweergaven en visuele effecten om zo veel mogelijk te kunnen personaliseren.
De tweede zitrij is ontworpen voor drie passagiers om comfortabel te reizen met veel ruimte voor armen en benen.
Rijprestaties
Aandrijving
De aandrijflijn van de nieuwe Musso maakt gebruik van een 2,2 liter grote turbodieselmotor van SsangYong, die een maximumvermogen van 181 pk en een koppel van 400 Nm levert. Deze zeer efficiënte, stille en beproefde e-XDi220-motor zorgt voor een progressieve versnelling vanuit stilstand, en ontwikkelt een hoog koppel bij lage toerentallen, typisch voor SsangYong-motoren.
De overbrenging is ofwel een handgeschakelde 6-versnellingsbak, ofwel een 6-trapsautomaat van Aisin, bekend om zijn vlotte prestaties en duurzaamheid.
Het vierwielaandrijvingssysteem van de auto is gebaseerd op SsangYongs jarenlange ervaring met 4x4-technologie. Voor een betere efficiëntie en een zuiniger brandstofverbruik beschikt de auto over een parttime vierwielaandrijving, waarbij de achterwielen permanent worden aangedreven en de voorwielen indien nodig elektronisch worden ingeschakeld, met hoge en lage versnellingsverhoudingen voor on- en offroadomstandigheden.
De nieuwe Musso wordt ook geleverd met een sperdifferentieelsysteem voor betere tractie op steile en gladde hellingen en voor een groter trekvermogen.
De NVH-waarden (geluid, trillingen en hardheid) van de nieuwe Musso zijn veel beter dan die van zijn voorganger, dankzij zijn acht koetswerksteunen en polyester (PET) wielkastbekleding. Ook de rijgeluiden werden beperkt, zodat passagiers comfortabel kunnen reizen. Het motorcompartiment is ook beter afgedicht om geluid, stof en water te weren, terwijl de montage van grotere rubberen motorsteunen motorgeluiden en trillingen helpt verminderen.
De hoeveelheid windgeruis wordt beperkt dankzij de viervoudig gelaagde afdichting, terwijl aerodynamisch ontworpen ruitenwisserbladen stroomlijngeluiden rond de voorruit voorkomen.
Veiligheid
Met nieuwe technologieën en functies garandeert de nieuwe SsangYong Musso de beste veiligheid in zijn klasse, mede dankzij maximaal zes airbags.
Met zijn Quad-Frame-structuur van staal met hoge treksterkte is de auto stijver dan zijn concurrenten, dankzij het gebruik van staal met een ultrahoge treksterkte van 1,5 GPa - een wereldprimeur - in combinatie met 79,2% staal met hoge treksterkte. Het resultaat is een sterk verbeterde koetswerkstijfheid in combinatie met een lager gewicht.
De Musso beschikt ook over schokabsorberende elementen in het stuurwiel en de stuurkolom om verwondingen door een frontale botsing tot een minimum te beperken, terwijl de structuur en materialen in het voorste gedeelte van het koetswerk zijn ontworpen om de veiligheid van voetgangers te verbeteren.
De auto biedt nog tal van andere veiligheidsvoorzieningen, zoals Lane Change Assist, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Detection om ongevallen te voorkomen door middel van geavanceerde waarschuwingen.
Infotainment & comfort
Het geavanceerde infotainmentsysteem omvat DAB-radio, Apple CarPlay en Android Auto met toestelspiegeling, terwijl het navigatiesysteem gebruikmaakt van een scherm van 8 duim of een breed HD-scherm van 9,2 duim (naargelang van het model), met TomTom-navigatie eveneens beschikbaar.
Een overzichtelijk instrumentenpaneel met een lcd-scherm van 7 duim zorgt voor een hoge zichtbaarheid en staat de bestuurder bij met helder weergegeven informatie, zoals de boordcomputer en gedetailleerde richtingaanwijzingen van de navigatie, en met een keuze uit drie verschillende digitale schermen.
Andere functies zijn Auto Closing met automatische deurvergrendeling wanneer de autosleutel wordt verwijderd van de auto, Easy Access met automatische aanpassing van de zetelpositie van de bestuurder bij het openen van de deur, volautomatische airconditioning in twee zones met fijne stoffilters en een 12V/120W-stopcontact in de laadruimte.
Er zijn camera's voor- en achteraan, en het nieuwste aanbod van elektronische veiligheidshulpmiddelen omvat Around View in 3D over 360 graden.
■ UITRUSTING
TECHNIEK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
STUURINRICHTING |
|
|
|
|
|
|
|
VELGEN EN BANDEN |
|
|
|
|
|
|
|
ZETELS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOETSWERK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
INTERIEUR |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GEBRUIKSCOMFORT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VEILIGHEID |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KLIMAATREGELING |
|
|
|
|
|
* Bovenstaande uitrusting is gebaseerd op de Europese specificaties.
■ TECHNISCHE SPECIFICATIES
Motor |
2.2 diesel |
||||||
Aangedreven wielen |
2WD |
Inschakelbare 4WD |
|||||
Transmissie |
MAN6 |
AUT6 |
MAN6 |
AUT6 |
|||
Uitstoot |
Euro 6 |
Euro 6 |
|||||
Buitenafmetingen |
Totale lengte |
mm |
5,095 |
||||
Totale breedte |
mm |
1,950 |
|||||
Totale hoogte |
mm |
1,840 |
|||||
Wielbasis |
mm |
3,100 |
|||||
Spoorbreedte |
Vooraan |
mm |
1,640 (235/70R17) |
||||
Achteraan |
mm |
1,640 (235/70R17) |
|||||
Overhang |
Vooraan |
mm |
890 |
||||
Achteraan |
mm |
1,105 |
|||||
Minimale bodemvrijheid |
mm |
215 (Between the axles clearance) |
|||||
Minimale draaistraal |
m |
5.91 |
|||||
Gewicht |
Maximaal toegelaten massa |
kg |
2,830 |
2,880 |
|||
Rijklaar gewicht |
kg |
1,980~2,077 |
1,990~2,092 |
2,080~2,177 |
2,090~2,192 |
||
Maximaal sleepgewicht |
Geremd |
kg |
2,800 |
2,800 |
2,800 |
3,000 |
|
Ongeremd |
kg |
750 |
|||||
Motor |
Brandstof |
- |
Diesel |
||||
Brandstoftank |
liter |
75 |
|||||
Cilinderinhoud |
cm³ |
2.157 |
|||||
Boring x slag |
mm |
86,2 X 92,4 |
|||||
Compressieverhouding |
- |
15,5:1 |
|||||
Aantal cilinders |
- |
4 in lijn |
|||||
Prestaties |
Max. vermogen |
kW/t/min |
133,1/4.000 |
||||
pk/t/min |
181/4.000 |
||||||
Max. koppel |
Nm/t/min |
400 / 1,400~2,800 |
|||||
kg.m / t/min |
40.8 / 1,400~2,800 |
||||||
Topsnelheid |
km/u |
195 |
185 |
195 |
185 |
||
Brandstofverbruik |
CO2(gemengde cyclus) |
g/km |
199 |
218 |
211 |
226 |
|
Gemengde cyclus |
l/100 km |
7.6 |
8.3 |
7.9 |
8.6 |
||
In de stad |
l/100 km |
9.4 |
10.5 |
9.7 |
10.9 |
||
Buiten de stad |
l/100 km |
6.5 |
7.0 |
6.9 |
7.2 |
* Het verbruik kan variëren naargelang van de rijomstandigheden en de rijgewoonten van de bestuurder.
* Bovenstaande technische gegevens kunnen licht afwijken door lokale certificeringen of specifieke verkoopspecificaties.