SsangYong Musso & Grand Musso
Elegante werkpaarden
- Enig Koreaans alternatief in dit segment
- Uniek compromis als pick-up
- Geschikt voor zwaar werk
Onze Musso pick-up blijft trouw op post en zet de rest van zijn carrière rustig verder. Hij gedijt in een vrij specifieke markt, en om hier het verschil te kunnen maken is het belangrijk om een product met een uitgesproken identiteit te bieden. Heel wat andere spelers (een Duits merk met een ster, een Franse constructeur en een populaire Italiaanse speler) moesten in 2020 vroegtijdig de handdoek in de ring gooien in deze marktniche. De Musso en Grand Musso overleefden 2020 wel omdat ze anders zijn dan hun concurrenten.
De meest verfijnde binnen dit segment
Omdat hij gebaseerd is op een bijzonder verfijnde Full Size SUV (de Rexton), is de Musso is in de eerste plaats één van de meest esthetisch geslaagde pick-ups. Dat geldt uiteraard voor het koetswerk en de cabine, maar ook voor het interieur. Dat is immers precies hetzelfde als dat van de Rexton, waardoor de Musso dezelfde afwerkingskwaliteit, hetzelfde ontwerp en een vergelijkbare uitrusting geniet. Deze aanpak staat mijlenver van de klassieke utilitaire aanpak en biedt op het kwaliteitsniveau van een gezins-SUV…
Daarnaast deelt de Musso niet alleen de uiterlijke kenmerken met de Rexton, maar ook zijn wielbasis. Het is de enige pick-up die op de achteras geen bladveren gebruikt, maar van verfijnde multilink ophanging. Het resultaat is een dempingscomfort dat absoluut uniek is binnen dit segment. Daarom is deze wagen ook veel aangenamer voor zowel particuliere gebruikers - die steeds vaker overstappen op pick-ups - als professionele gebruikers. Je zou kunnen stellen dat deze technische keuze compromissen oplegt voor wie de auto als werkpaard inzet. Dit klopt tot op zekere hoogte, maar de Musso staat zijn mannetje…
3,5 ton
Zowel de SsangYong Musso als Grand Musso blijven onvervalste werkpaarden die voor geen enkele klus terugdeinzen. Met een laadvermogen tot 850 kg biedt de Musso een zeer interessant nuttig laadvermogen in zijn segment, en hij mag bovendien een geremde aanhanger tot 3 ton slepen. Alsof dat niet volstaat, beschikt de Grand Musso, over een laadbak die 31 cm langer is (totale lengte: 5.405 mm), biedt hij een laadvermogen van 1.061 kg en mag hij zelfs 3,5 ton slepen.
Kortom, bij de SsangYong Musso draait het allerminst om schone schijn!