SsangYong op het Autosalon van Brussel
- Terugkeer van het ‘live’ Salon
- Terug stabiliteit bij SsangYong
- Constante groei
- Korando e-Motion
- Een update voor de Rexton en Musso
- Topkwaliteit voor elk budget
Eindelijk! Na een verplichte pauze van twee jaar kunnen we elkaar opnieuw fysiek ontmoeten in de Heizelpaleizen om samen de 100ste editie van het Salon van Brussel te beleven. De ideale gelegenheid om de wens uit te drukken dat dit evenement zijn rol nog vele edities zal kunnen blijven vervullen, in een tijdperk waarin de meeste grote Europese Salons vechten voor hun voortbestaan.
Terug stabiliteit
En nu we het hebben over de strijd om te overleven, willen we dat onderwerp ook niet uit de weg gaan in verband met SsangYong. Het merk heeft een lange periode van onzekerheid achter de rug. Nadat het in december 2021 onder curatele werd geplaatst en gezien het feit dat de Indiase groep Mahidra het merk van de hand wilde doen, ging SsangYong immers op zoek naar een nieuwe koper. De gesprekken met het Koreaanse concern Edison Motors, dat ook grote projecten had aangekondigd, onder andere rond de overschakeling naar 100% elektrische auto's tegen 2030, verliepen vlot. Helaas kwam Edison Motors zijn engagement voor deze overname niet na, en annuleerde SsangYong Motors die. De ontknoping werd aangekondigd in juni 2022, met de overname van SsangYong - nu definitief bevestigd - door KG Group, een omvangrijke Koreaanse holding die actief is in de chemische nijverheid en de staalindustrie. De stabiliteit van SsangYong is nu gewaarborgd, en het merk kan zich toeleggen op zijn projecten. Daartoe behoort de komst in Europa van de Torres, een gloednieuwe SUV met een tot de verbeelding sprekende look die al met succes in Korea werd gelanceerd. In Europa zal hij verkrijgbaar zijn in een 100% elektrische uitvoering.
Constante groei
Maar terug naar België, voor de traditionele terugblik op de afgelopen jaren. In januari 2021 maakten we een eerder gewaagde vergelijking. Toen merkten we op dat SsangYong net als enkele prestigieuze merken zijn verkoop zag stijgen in een dalende markt. Het goede nieuws is dat deze trend zich in de loop van 2021 en 2022 heeft voortgezet. Het aantal verkochte modellen steeg in 2021 met bijna 20%. Volgens de cijfers van 2022 die op het moment van schrijven beschikbaar zijn, is SsangYong nog eens met ongeveer 10% gegroeid. Kortom, we starten 2023 op een zeer positieve noot.
Korando e-Motion
In het tijdperk van de elektrificatie is de ster op onze stand natuurlijk de SsangYong Korando e-Motion, de 100% elektrische versie van onze succesvolle SUV. De Korando e-Motion werd begin 2022 gelanceerd en het zal dus de eerste keer zijn dat bezoekers van het Autosalon van Brussel er kennis mee kunnen maken. Ze zullen één van de meest concurrentiële elektrische SUV's in zijn klasse ontdekken. Hij beschikt over dezelfde interieurruimte als de Korando met verbrandingsmotor, terwijl hij een gemiddeld rijbereik biedt van 339 km (of tot 474 km bij strikt stedelijk gebruik). In ware SsangYong-traditie is de uitrusting vanaf de basisversie bijzonder compleet en is de kwaliteit van de afwerking bovengemiddeld goed (we herhalen alleen wat in elke test benadrukt wordt), dat alles ondanks een vanafprijs van € 41.990. De zichtbaarheid tijdens het Autosalon van Brussel zal zonder twijfel een boost geven aan de carrière van de SsangYong Korando e-Motion, een carrière die al op meer dan lovenswaardige wijze is begonnen.
Een update voor de Rexton en Musso
Andere nieuwigheden die het grote publiek nog niet heeft kunnen ontdekken bij gebrek aan een fysiek Salon zijn de updates van de Rexton SUV en de Musso pick-up. Beide kregen in de loop van 2021 een nieuw front, dat zorgt voor nog meer uitstraling en de zorg voor kwaliteit in het interieur beter weerspiegelt. Binnenin brengt deze update een nieuw 12,3 duim groot configureerbaar digitaal instrumentencluster en een systeem voor het inductief opladen van smartphones. Op motorisch vlak is de Rexton (nog steeds leverbaar als 5- of 7-zitter) nu uitgerust met een gloednieuwe 2,2 liter grote viercilinder turbodiesel die 202 pk en 440 Nm levert. En dat is nog niet alles: deze motor wordt nu gecombineerd met een automatische 8-traps versnellingsbak die het rijcomfort aanzienlijk verhoogt, het brandstofverbruik en de uitstoot verlaagt, maar geen afbreuk doet aan het sleepvermogen van 3.500 kilo, één van de hoogste in zijn klasse. Deze nieuwe aandrijflijn is ook leverbaar in de Musso en Gran Musso pick-ups.
Topkwaliteit voor elk budget
Met deze update bevestigen de Rexton en de Musso alleen maar het credo van SsangYong: voertuigen van hoge kwaliteit bieden voor elk budget. En dat geldt natuurlijk ook voor de andere modellen in ons gamma. Van de Tivoli, waarvan de prijs start bij iets meer dan € 20.000, tot de Korando, een buitenbeentje in zijn klasse die bekendheid verdient, en de Grand Tivoli die op algemene aanvraag terug verkrijgbaar is bij de SsangYong-dealer na een afwezigheid van enkele maanden. Er is ook nog nieuws over het Tivoli-gamma: het publiek zal op de stand een speciale en zeer aantrekkelijke editie kunnen ontdekken.
De toekomst
Met de komst van de KG-groep, is het merk verzekerd van een stabiele investeerder, en dat biedt heel wat potentieel voor de toekomst. Het volgende model dat zijn weg naar Europa zal vinden in Q4 is de Torres, een elektrische SUV waarvan het design op zijn minst avontuurlijk te noemen is. Met dit design keert het merk terug naar het oorspronkelijke DNA van SsangYong: de stoere no-nonsense 4X4. Dit design zal ook gebruikt worden bij de ontwikkeling van de toekomstige modellen van het merk.
Meer informatie nodig? Breng ons een bezoek in Paleis 6 van het Autosalon van Brussel, of surf naar news.ssangyong.be